Leren in de Social Profit

Impuls tot evolueren

Praktijkvoorbeelden

Concrete verhalen maken duidelijk hoe (aspecten van) het leer- en opleidingsbeleid in de praktijk worden ingevuld en/of aangepakt.

Een digitale leeromgeving voor de medewerkers: BEWEL gaat in zee met GoodHabitz

In volle coronacrisis maakten heel wat organisaties kennis met e-learning. Maar hoe ga je hier mee aan de slag buiten crisistijden? De Beschermde Werkplaatsen Limburg (BEWEL), zag al eerder de voordelen van online leren. Dit najaar maakten ze het online leerplatform GoodHabitz beschikbaar voor al hun medewerkers.

Lees hier meer over het initiatief.

-------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------     

Brugmann Ziekenhuis valt in de prijzen met succesvol opleidingstraject

Net zoals in elk ander ziekenhuis ervaarden ze in Brugmann dat de communicatie tussen medische professionals over de patiënt een noodzakelijke voorwaarde is voor excellente zorg. Zelfs met de beste intenties is efficiënte en effectieve communicatie echter niet vanzelfsprekend.

Het verpleegkundig en paramedisch departement besloot daarom om de professionele communicatie over een andere leest te schoeien en vooral te uniformiseren en te stroomlijnen. Ze kozen daarbij voor SBAR. Deze methodiek is evidence based en is in een aantal landen zoals Frankrijk de norm bij professionele, medische communicatie.

De grote uitdaging van dit project was niet de medewerkers overtuigen van het nut en belang van uniforme communicatie. Maar wel om medewerkers daadwerkelijk deze techniek te doen gebruiken.

Lees hier meer over dit bijzondere project.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het evangelie volgens Ave Regina. Over broden breken en kennis delen

Kwaliteitsvolle zorg komt met een prijskaartje: het veronderstelt investeringen in de kennis en de kunde van de medewerkers. Maar hoe zorg je ervoor dat nieuwe inzichten ook in de rest van de organisatie ingang vinden? Op welke manier kan je inspirerende praktijken verspreiden? Kortom: hoe het geleerde borgen? Naar het lichtend voorbeeld van een stichtend lid, zo'n 2000 jaar eerder, organiseert Ave Regina daarom debatlunches.

Volg deze link voor de blijde boodschap...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het leereffect: hoe competenties het VTO-beleid kleuren bij Elegast vzw

Bij Elegast vzw staat niet langer het werk, maar de werkbaarheid centraal in het personeelsbeleid. Maar wat is de impact van die nieuwe visie op het VTO-beleid van de organisatie? VIVO zocht het voor u uit. 

Lees hier het verhaal

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Met een POP naar het bos: natuurcoaching als instrument voor persoonlijke ontwikkeling

dot.kom werkt op unieke wijze aan de ontwikkeling van haar doelgroepmedewerkers. Aan de hand van het POP kunnen sommigen er -naast de traditionele opleiding- intekenen op een heuse natuurcoaching. Het doel? Stappen zetten in je leven en groeien in je werk.

Benieuwd naar de aanpak en het resultaat? dot.kom gidst je door het bos!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Doelgroepmedewerkers worden teamleiders: relaas van een geslaagd leertraject

In De Kringwinkel Zuiderkempen werden enkele doelgroepmedewerkers opgeleid tot teamleider. Een uitdaging! Want wie heeft het in zich om deze taak op te nemen? Wat zijn de sterke punten en leerpunten van de kandidaten? En hoe geef je vorm aan het aanleren van de nodige competenties?

Lees hier hoe DKZ dit aanpakte, met welke resultaten en geleerde lessen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het VTO-bouwpakket

Afhankelijk van hun persoonlijke leerbehoeften en -noden stellen medewerkers bij Blijdorp vzw hun eigen leerpakket samen. Benieuwd hoe het modulair VTO-aanbod van Blijdorp vzw eruit ziet?

Bekijk hier het volledige praktijkverhaal.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kinderdagverblijf 't Ballonneke polst naar leervermogen vanaf de start

Kinderdagverblijf 't Ballonneke polst naar leervermogen van kandidaat-medewerkers, want het hebben van leervermogen is nodig om nadien de werkvloer aan de slag gaan met leren en het geleerde. Het zorgt er voor dat medewerkers bijblijven in een lerende organisatie en zich de leercultuur eigen maken. 

Lees hier hoe kinderdagverblijf 't Ballonneke dit aanpakt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Heide vzw werkt aan een geslaagd leerbeleid

De Heide is een centrum voor personen met een beperking, en is initiatiefnemer van de netwerkorganisatie Zorgdorpen. De Heide werkt aan een geslaagd leerbeleid omdat ze:

  • erin geloven dat opleiding zin geeft aan werk
  • strategisch willen omgaan met leren en opleiding
  • zo op de hoogte blijven van veranderingen en vernieuwingen
  • het belangrijk vinden dat medewerkers zelf aangeven welke leerbehoeften er zijn. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stijn vzw - Vorming als hefboom in een strategisch organisatiebeleid

Stijn vzw is een netwerk van centra voor personen met een handicap voornamelijk actief in regio Limburg. De organisatie maakt werk van een eigen op maat gemaakt vormingsaanbod, zet in op creatieve leervormen, een strategisch leerbeleid en werknemerstevredenheid! 

Vivo sprak met Els Umans, al 15 jaar vormingscoördinator bij Stijn vzw.

Bekijk hier het volledige praktijkverhaal 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meer over het vormgeven van een leer- en opleidingsbeleid in de praktijk.